Veel gestelde vragen

  • Hoe gaan jullie te werk?  
    Contacteer ons voor een vrijblijvende offerte. Dat kan telefonisch (09 344 98 37) via ons contactformulier, per mail of u komt even langs in onze toonzaal. Omdat we geen vertegenwoordigers in dienst hebben, vragen we in eerste instantie om ons uw schets / digitaal plan / foto met de dagmaten (gemeten van muur tot muur) mee te brengen of te mailen. Binnen de 14 dagen bezorgen wij u een zo nauwkeurig mogelijke, vrijblijvende offerte.

    Wanneer u principieel akkoord kunt gaan met onze offerte vragen wij een voorschot. Er volgt een definitieve opmeting ter plaatse op afroep. Vervolgens nodigen wij u uit voor een productiebespreking, waarin alle details besproken worden, zoals het model, houtsoort, de afwerkingslagen, de draairichting, eventuele opties zoals horren, screens, verluchtingsroosters, en de binnenafwerking.

    Wij maken een bestelbon op met alle gekozen opties. Na uw akkoord voor deze bestelbon en wanneer alle productiegegevens bekend zijn, vertrekt het order naar het atelier. Op dat moment kunnen wij u de precieze leveringstermijn meedelen. Zo’n twee weken voor de plaatsing wordt u verwittigd per brief en uitgenodigd om de vorderingsfactuur te betalen.

    Dan komt ons plaatsingsteam in actie. Na afwerking volgt de eindfactuur en de benodigde attesten voor uw EPB dossier.
  • Wat is de leveringstermijn?  
    Van zodra de raamopeningen klaar zijn, verwittigt u ons en kunnen de ramen opgemeten worden voor productie. Daarop contacteren wij u voor een gedetailleerde productiebespreking. Eens wij beschikken over alle noodzakelijke gegevens (kleur, draairichtingen, vliegenramen, verluchtingsroosters, raam- en deurkrukjes, ...) wordt de bestelling ingepland op onze plaatsingsplanning. Gemiddeld duurt het dan nog 8 tot 10 weken eer het schrijnwerk geplaatst wordt. Let wel, eventuele bouwverlofweken worden niet meegerekend in deze termijn.
  • Wat is de prijs van houten ramen?  
    Omdat het om maatwerk gaat, kunnen we niet meteen een vierkante meter prijs meedelen. We nemen dus even de tijd om uw offerte te berekenen en streven ernaar de vrijblijvende offerte binnen de 2 weken na aanvraag te bezorgen.
  • Zijn houten ramen inbraakveilig?  
    Jazeker. De ramen en deuren van Andries zijn standaard uitgerust met dit  inbraakwerend beslag:
    • meerdere paddestoelsluitpunten in de ramen
    • driepuntsluiting met pen én haak op de deuren
    • een veiligheidsrozas voorkomt het afbreken van cilinders
  • Zijn houten ramen wel brandveilig?  
    Vreemd genoeg is hout juist goed bestand tegen hoge temperaturen. In tegenstelling tot andere materialen zullen houten profielen bij brand niet smelten of verbuigen. Een belangrijk én brandvertragend argument, want zuurstof die door een kapot venster binnenkomt, wakkert het vuur nog verder aan. Precies om die reden verbieden sommige Duitse deelstaten het gebruik van smeltbare materialen in de raambouw. Houten raamwerk houdt langer stand. De inbrandingssnelheid van hout bedraagt 0.35 tot 0.70 mm per minuut. Wanneer hout verkoolt, ontstaat bovendien een isolerende laag, die het verder opbranden sterk vertraagt.

    Het beste bewijs heeft u wellicht al gezien: van een afgebrande woning staat het houten raamwerk vaak nog overeind!
  • Is houten schrijnwerk water- en winddicht?  
    Het schrijnwerk is uitgerust met maar liefst twee rondlopende dichtingen: een middendichting voor water- en winddichtheid en een akoestische dichting. De deuren worden onderaan voorzien van een automatische tochtborstel.
  • Wat zijn de mogelijkheden voor glas?  
    Wij werken standaard met  hoogrendementsbeglazing, met k-waarde 1.0. Zowel in onze hout-alu als in onze houten ramen kan een k-waarde tot 0.6 bekomen worden, door middel van een glasdikte tot 42 mm. De mogelijkheden zijn legio: zonnewerend glas, geluidswerend glas, inbraakvertragend glas, volledig of gedeeltelijk gezandstraald glas, ... U zegt het maar!
  • Het houtwerk van mijn ramen is nog intact. Kunnen jullie enkel het glas vervangen?  
    Nee, hiervoor verwijzen we naar een glazenier.
  • Zit er geen tochtborstel op de geplaatste deur?  
    Er zit wel degelijk een tochtborstel in de deur, maar die wordt pas bijgeregeld eens de vloer gelegd is. Bijregelen gaat als volgt. Hiervoor zet men de deur 90° open. Aan de scharnierkant helemaal onderaan ziet men een zwarte "paddestoel". Erachter zit een gaatje waarin een inbussleutel 3 mm past. Daarmee draait men tegen wijzerszin in, zodat hij zichtbaar verlengt. Men draait verder tot wanneer men de borstel op de vloer hoort slepen over de laatste 10 à 15 cm.
  • Het deurslot is kapot. Valt dit binnen de 10-jarige garantie?  
    Bewegende delen die onderhevig zijn aan slijtage, zoals een deurslot, vallen niet onder de 10-jarige garantie. Voor het nazicht van deursloten organiseren we nadienst tegen betaling.
  • Waar moet ik de kabel (laten) leggen voor de automatisatie van de poort?  
    Links of rechts op het stuk muur boven de poort.
  • Wie verzorgt het opspuiten tussen raam en muur? Wanneer gebeurt dit?  
    Voor een verbouwing kan opspuiten tussen raam en muur pas gebeuren na het opvoegen van het metselwerk. Wanneer de voegen te breed zijn (meer dan 2cm), kan dit echter beter door een opvoeger/metser gebeuren. Voor een nieuwbouw verwijzen we u door naar een voeger.
 
Onze houten ramen en deuren moet je voelen
Bezoek onze toonzaal in Ertvelde nabij Gent. U ontdekt er de vele mogelijkheden en prima kwaliteit van onze ramen en deuren.
Bezoek onze toonzaal
 
Wij maken graag wat tijd voor u vrij
Gratis advies op maat en een bijpassende gedetailleerde prijsofferte. Bij u thuis of in onze winkel en wanneer het voor u best past.
Maak een afspraak